BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Vertingi nuo lapų iki šaknų

Topinambai - unikalūs augalai. Jie nekaupia nitratų, sunkiųjų metalų ir radioaktyviųjų elementų. Juos rekomenduojama vartoti žmonėms, sergantiems sunkiai pagydomomis ligomis. Pastaraisiais metais vis daugiau žmonių susidomi vertingomis topinambų savybėmis.

Topinambų šaknų sistema stipri. Pagrindinė šaknis, nelygu dirva, įsiskverbia į 1-3 m gylį, tačiau dauguma šaknų išsidėsto ariamajame sluoksnyje. Čia formuojasi ir gumbai, panašūs į gumbuotas bulves ar imbiero šaknis. Gumbų forma, spalva ir derlius priklauso nuo veislės. Gumbai kasami po šalnų arba pavasarį, kol nepradėjo dygti. Vienoje vietoje topinambai gali augti kelerius metus. Vėliau jie per daug sutankėja, išauga smulkesni. Gumbai neturi kamštinio odos audinio, todėl iškasti greitai vysta. Gera topinambų gumbų savybė - neiškasti, po sniegu, jie ištveria net 40 °C šaltį. Laiku nukasti gumbai vėsiame rūsyje kelis mėnesius gerai išsilaiko sumaišyti su drėgnomis durpėmis ar smėliu. Mūsų šeimos ilgametė patirtis rodo, kad gumbai vėsiame rūsyje ilgai išsilaiko supilti į neužrištus polietileninius maišus. Svarbu, kad nepatektų puvinio pažeistų gumbų ir jų nepasiektų pelės. Palikti žiemoti lauke gumbai, ypač nedideliame plote, gali nukentėti nuo pelėnų - kartais lieka tik gumbų žievelė.

Rudenį vertingi topinambų gumbai, kurie ištveria net 40 laipsnių šaltį. VL archyvo nuotr.

Rudenį vertingi topinambų gumbai, kurie ištveria net 40 laipsnių šaltį. VL archyvo nuotr.

Gali prisiauginti visi

Topinambų gali prisiauginti visi turintys nors mažą žemės lopinėlį. Topinambai dirvai nereiklūs. Juos ypač gerai veikia kalio trąšos. Sausą vasarą labai pravartu topinambus palaistyti, nes lapuoti jų stiebai išgarina labai daug vandens. Mėgsta giliai įdirbtą dirvą. Geriausia gumbus pavasarį arba rudenį sodinti eilėmis 50-70 cm tarpueiliais, o eilutėse - kas 50 cm, 15-20 cm gylyje.

Kenkėjų ir ligų mūsų krašte topinambai kol kas beveik neturi. Ilgiau juos auginant vienoje vietoje gali pažeisti šaknų puviniai. Didesniuose plotuose topinambus galima auginti mechanizuotai, panašiai kaip bulves.

Gydomosios vonios

Topinambų stiebai ir lapai - nepakeičiamas vaistas nuo įvairių sąnarių ligų: artritų, artrozių, osteochondrozės, po įvairių atraminio judėjimo aparato traumų. Jei vargina bent viena iš minėtų ligų, patariama mėgautis voniomis, paruoštomis su džiovintais topinambų lapais ir stiebais (100 g lapų ir stiebų užplikyti 5 l vandens, virti 5 min., palaikyti 30-40 min., nukošti ir supilti į vonią). Vonioje vertėtų pagulėti ne daugiau kaip 15 minučių. Tokios vonios tinka ir sergantiems kraujagyslių ligomis, mažina tromboflebito pavojų. Topinambų nuoviras tinka ir veidui valyti. Vienam gydymo kursui reikia 8-10 taip paruoštų vonių. Po mėnesio gydymo kursą pravartu pakartoti. Iš surinktų lapų ir stiebų galima ruošti ir arbatą. Žaliava užplikoma verdančiu vandeniu, pusvalandį palaikoma, kad ekstrahuotųsi biologiškai aktyvios medžiagos. Per dieną tokio nuoviro mažais gurkšneliais reikėtų išgerti 1 stiklinę.

Suteikia energijos

Inulinas - unikalus polisacharidas, kurio 95 proc. sudaro fruktozė. Tai natūralus cukraus kiekio organizme reguliatorius. Jis vartojamas diabeto profilaktikai, ypač tinka sergant antro tipo diabetu, nes natūraliai palaiko angliavandenių apykaitą organizme. Kasdienis inulino turinčių maisto produktų vartojimas padeda ir žmonėms, sergantiems pirmo tipo diabetu, nes leidžia būti mažiau priklausomiems nuo insulino.

Inulinas padeda atkurti žarnyno mikroflorą, reguliuoja angliavandenių metabolizmą, mažina cholesterolio kiekį, nutukimu sergantiems žmonėms padeda reguliuoti kūno svorį. Nustatyta, kad topinambai padeda reguliuoti kraujo spaudimą ir virškinimo trakto veiklą, saugo kepenis ir inkstus, stiprina organizmo imunitetą, padeda įveikti įvairias infekcijas, stresą, suteikia organizmui energijos. Vis dėlto topinambai turi ir neigiamą savybę - vartojant žalius, kai kam gali pūsti vidurius.

Topinambus galima valgyti žalius, virtus, keptus, troškintus, netgi konservuotus. Ruošiant maistui gumbus, jų skusti nebūtina, pakanka gerai nuplauti. Iš šakniagumbių gaminamas nekaloringas cukrus, sultys, gira, vynas, ruošiamos salotos, košės, kepami blynai ir apkepai. Pjaustytus ar tarkuotus topinambų gumbus, kad greitai nepajuostų, būtina apšlakstyti citrinų sultimis.

Gausu biologiškai aktyvių komponentų

Topinambai, skirtingai nei kitų šakniavaisiai, turi daug inulino ir fruktooligosacharidų (o dauguma šakniavaisių - krakmolo). Topinambų gumbuose gausu kalio (150-650 mg) ir skaidulinių medžiagų, mineralinių druskų - geležies, silicio, cinko, magnio, fosforo, kalcio, įvairių vitaminų, pektinų, aminorūgščių ir organinių rūgščių.

Ką galima pagaminti

Kava. Plonus gumbų gabalėlius apdžiovinkite, paskrudinkite orkaitėje, kartu su keliomis kardamonų sėklomis sumalkite kavamale. Gėrimą ruoškite kaip paprastą kavą.

Pikantiškos salotos. Sutarkuokite 5-6 topinambų gumbus, žalią morką, rūgštų obuolį, česnakų skiltelę. Pasūdykite, paskaninkite grietine, majonezu, prieskoniais (petražolėmis, krapais). Vietoje morkos galite įdėti 2 šaukštus virtų ryžių ar saują šviežiai tarkuotų kopūstų.

Sveikuolių salotos. Sutarkuokite 5-6 topinambų gumbus, žalią morką, rūgštų obuolį. Pasūdykite, užberkite šaukštelį fruktozės.

Žiemos salotos. Sutarkuokite 5-6 gumbus, įdėkite 2 šaukštus raugintų kopūstų, paskaninkite spanguolėmis, šaldytomis bruknėmis, juodaisiais serbentais, apšlakstykite aliejumi.

Mėgstamiausios salotos. Sutarkuokite kelis gumbus topinambų ir japoninių arba juodųjų ridikų. Paskaninkite grietine arba citrinų sultimis ir aliejumi.

Mišrainė. Nuluptus topinambų gumbus supjaustykite plonais šiaudeliais ar sutarkuokite. Sumaišykite su susmulkintais svogūnais ir smulkintais kietai virtais kiaušiniais, užpilkite kefyru ar grietine, įberkite druskos, pabarstykite krapais.

Ikra. 500 g topinambų gumbų, 200 g pomidorų, po 100 g svogūnų ir morkų, česnakų galvutė, 100 g aliejaus, druskos pagal skonį.

Pomidorus supjaustykite gabalėliais ir pakepinkite aliejuje. Topinambų gumbus, morkas ir svogūnus susmulkinkite ir pakepinkite atskirai. Daržoves sumaišykite ir patroškinkite ant lėtos ugnies uždaroje keptuvėje, pridėkite druskos, česnako, petražolių.

Sumuštiniai. Smulkiai supjaustykite kietai virtą kiaušinį, 5-6 skilteles topinambų gumbų sumaišykite su majonezu, užtepkite ant duonos riekelės, papuoškite žalumynais ir rauginto agurko griežinėliu.

Kotletai. 1 kg topinambų gumbų išvirkite, pertrinkite per sietelį, įdėkite 4 šaukštus kvietinių miltų, 1 šaukštą sviesto, 2 kiaušinius. Viskas išmaišykite, suformuokite kotletus ir iškepkite aliejuje. Patiekite paskaninę grietine.

Patiko (1)

Rodyk draugams

Rašyti komentarą

Tavo komentaras