BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Svarbiausia ekologijoje - sveikas protas

Šiandien
„Kauno dienoje“ pasirodė mini-interviu su manimi ir Lauryna (ačiū
jai), kuriame vis dėlto nelabai liko mano atsakymų, todėl
įdedu juos čia (ir daug kur kitur).
Šįkart be Laurynos minčių, nes jos, daugiau mažiau,
liko minėtame
dienraštyje
.


Foto (c) Akvilė Kranauskienė

Linas Kranauskas
EkoDirbtuvės/EKA/GreenParty

(klausia V. Rupeikaitė, “Kauno diena”)


reikėtų laikyti ekologiškumu? Ar tai, kas natūralu, sveikiau
žmogui ar tai, kas mažiau kenkia gamtai, aplinkai? Pavyzdžiui, jei
perki odinius batus, natūralaus medžio baldus, ar gali teigti, kad
elgiesi ekologiškai? Ar reikėtų
atsisakyti chemijos, sintetikos?
 

L.K. Tai siauroji „ekologiškumo
samprata“. Iš tikrųjų ne produktų „chemiškumas“ ir „sintetiškumas“
yra ekologinius kriterijus nusakantys epitetai, jie nėra absoliutūs.
Pavyzdžiui, jūsų minėta oda išgaunama ne ekologiškai, o diriant
gyvūnus. Natūralaus medžio baldai, priešingai, gali būti ekologiški,
jei jie neprisodrinti kenksmingų klijų bei lakų, o mediena atkeliavusi
iš atsinaujinančios miškininkystės ūkio. Pirmiausia reikėtų persvarstyti
sąvoką, nuo kurios pradedate klausimą – „perki“, nes vartotojiškumas
yra viena didžiausių ekologinių problemų ir priežasčių. Apibendrinant
– kviečiu pirmiausia susitelkti ties „neteršimu į išorę“,
t.y., nekenkti gamtai ir aplinkai, kitiems, o tik paskui žiūrėti
savo skrandžio ir odos reikalų. Asmeniškai man svarbiau, kad nesuvažinėjau
savo džipu, kurio neturiu ir neturėsiu, paskutinės Lietuvos lūšies,
negu kokio ekologiškumo sūrelį valgiau per pusryčius.
 

Ar ekonominis sunkmetis
nenurėš Lietuvoje želiančių pirmųjų
ekologiškumo želmenų? Ar ekologiškoms prekėms yra taikomos kokios
nors lengvatos, o gal priešingai? Juk
šios prekės pastaruoju metu brango. Ar kiekvienam piliečiui,
norinčiam gyventi sveikiau ir mažiau teršti, ekologinė
produkcija įkandama?
 

L.K.: Daugelis jums atsakytų,
kad į sveiką kūną ir sielą investuoti verta ir daugiau. Tačiau
aš esu įsitikinęs, kad mano močiutės ekologiškiausiai auginama
morka ir net pienas pigesni nei liūdnai pagarsėjusių supermarketų
glutamatiniai šedevrai. Tai iškalbingas faktas, nors daug kam patinka
jį ignoruoti.
 

Ar tiesa, kad ekologiškas
m
ąstymas stabdo pramonės progresą?
Ar tiesa, kad ima rastis „jėgos“, kurios
įvairiomis priemonėmis stengiasi
įrodyti ekologiškumo nenaudą?
 

L.K.: Pirmasis klausimas puikiausiai
įrodo antrojo pagrįstumą.

Žinoma, mitus, esą ekologija
stabdo pramonės „progresą“, palaiko ne vien įvairūs konspiratoriai
ir trumpalaikių pelnų gaudytojai, bet ir bendras tamsumas, inertinis
mąstymas. Juk šios „idėjos“ ne tik nuo pat pradžių buvo ydingos,
jos jau senokai pačios yra gryniausias regresas. Pažangiausios valstybės
į įvairias ekologines priemones investuoja jau seniai, o ir dabar
daugybės lyderių „antikriziniai“ planai didžia dalimi susideda
iš alternatyvios energetikos ir kt. projektų skatinimo. Dviračiai
ir elektromobiliai, troleibusai ir vėjo bei saulės jėgainės irgi
yra pramonė, tik ji pagrįsta sveiku žvilgsniu į ateitį ir darniu
santykiu su aplinka, be to, gausybė eko-sektorių yra ir naujos ekonominės
galimybės.
 

Ar kai kurios gamtos apsaugos
organizacijos nėra savų tikslų siekiančios
įstaigos ir savo veikla prie ekologiškumo puoselėjimo neprisideda,
o gal net ir priešingai?
 

L.K.: Manau, akivaizdu, kad
visko pasitaiko. Tačiau ar tikrai prasminga ir produktyvu šitaip klausti,
ir ką toks klausimas rodo? Gal verčiau pasidomėkime, ar tarp naftos
magnatų nepasitaiko tokių, kuriems tanklaiviai išsilieja į draustinių
pakrantes, o cisternos nurieda nuo bėgių ir sudūžta tiesiai į geriamo
vandens telkinius? Ar tarp anglimi ir mazutu varomų elektrinių nepasitaiko
tokių, kurios vis dar naudoja šiuos absurdiškus šaltinius, nors
per minutę žemę pasiekia daugiau saulės energijos, nei užtektų
patenkinti visiems jos metiniams poreikiams? Ar nepasitaiko tokių fosilinio
transporto kamščių, kurių akivaizdoje nesinori ir į lauką išeiti?
 

Ar nukreipiant dėmesį
nuo kitų problemų, siekiant savų
tikslų nėra sukurtų dirbtinių ekologinių
baubų? Pavyzdžiui, dėl  CO2 išmetimų
į atmosferą ir pan.?
 

L.K.: Nuostabus klausimas,
aš nemanau, kad CO2 išmetimai – tai mitas, nors ir „dirbtinis“
(nes juos pumpuoja žmonės), bet sutinku, kad susitelkti vien į juos
– tai nukrypti nuo problemos, o ji yra visa tarša, ne vien CO2. Tačiau
daug ydingesnis nukrypimas (nukreipimas nuo problemos) – sakyti, esą
ekologiniai iššūkiai pernelyg išpūsti, „mados dalykas“ ir pan.
Jie yra šalia visų mūsų, ir kasdien. Tai ir kancerogenų įvairovė,
ir kita produktų tarša, ir minėti kvėpavimo takus užgulantys transporto
kamščiai, ir pajuodusios Kinijos upės, ir ketvirtis gyvybinės įvairovės,
išnykęs per ketvirtį amžiaus, didmiesčių smogas, ir vietoj Amazonės
miškų dygstančios dykynės, ir Baltijos jūros laimėjimas užterščiausių
pasaulio jūrų rinkimuose, ir taip galėtume vardinti tūkstantį ir
vieną naktį.
 

Užsienyje už
ekologiškumą, palankesnius įstatymus kovoja
žaliųjų partijos, kodėl tokios partijos nėra Lietuvoje?
 

L.K. O nuo šio klausimo pasijutau
lyg per horoskopų laidą būčiau išvydęs savo pavardę. Atsakant
tiesiogiai, tokios nėra, nes nei žalieji, nei kiti idealistai Lietuvoje
nemoka organizuotis ar dirbti bendrai vardan idėjos ilgiau nei metus,
be to, Lietuvoje labai prastus pasitikėjimo reitingus turi tiek partijos,
tiek patys žalieji, kuriuos tebeseka šleifas dėl protestų prieš
Kruonio bei Ignalinos elektrines ir pan. Tačiau esu tikras, kad subrendo
naujoji karta, naujo mąstymo ir idėjų laukai bei įkvėpimai. Todėl
su bendraminčiais, vizionieriais, idealistais, inteligentais ir kitais
pirmūnais subūrėme Green Party Lithuania iniciatyvinę grupę ir
kviečiame prisijungti visus, ką domina etiška ir pažangi Lietuvos
vizija, o ne buhalteriniai ir nomenklatūriniai užsiciklinimai:
ekodirbtuves@gmail.com, laukiam. Tuo tarpu vizijas nevyriausybiniame
flange – Ekologiškos kultūros asociacijos veikloje – nusakys gerb.
kolegė Lauryna.

Patiko (0)

Rodyk draugams

Komentarai (17)

Birutė2009-03-22 03:18

Vau vau, kokie žali, kaip šviesoforai. aš irgi norėčiau būti eglute skarota, eglute žalia… žalia. ;) stengsios! gal ir pasidomėsiu…

Saulius2009-03-22 10:13

" subūrėme Green Party Lithuania iniciatyvinę grupę ir kviečiame prisijungti visus, ką domina etiška ir pažangi Lietuvos vizija"
Iš pavadinimo sprendžiant, nelabai lietuviška organizacija… Nesunku suprast ir kokią Lietuvos viziją jie mato. Ir ką reiškia "Natūralaus medžio baldai, priešingai, gali būti ekologiški, jei jie neprisodrinti kenksmingų klijų bei lakų, o mediena atkeliavusi iš atsinaujinančios miškininkystės ūkio"? Ar "atsinaujinančios miškininkystės ūkiai" yra ekologiški?

LinK2009-03-22 12:27

Sauliau, dziaugiuos tavo aistra kabinetis prie zodziu ir pavadinimu. Jei, tavo supratimu, tai sprendzia problemas, ir butent sitaip tu zengi i prieki, tai tiesiog saunu.

Almonas2009-03-22 14:42

Manau Lietuvoje yra kita bėda.
Kai koks nors pradžiamokslis (o tai labai ir labai gerai, akd toks ateina ir prisijungia) - tuoj pat pradeda skelbti amerikas tradęs ir nemato ,kas dirba kelis dešimtmečius, kaip saknt aukojant visa kita - asmeninę bei šeimos gerovę, laisvę, kad tie pradžiamokslisi bent jaukito ar sekančioje kartoje pradėdų atsirasti.
Tai yra manau bendra Lietuvos bėda - priežastis, kodėl ji visą tūkstantmetį buvo skurdi, atsilikusi.
O ten detalės, kad Lietuva viena pirmųjų Lietuvoje turi ir labai sėkmingai įgyvendina Lietuvos ūkio pertvarką, visame ūkio kontekste, kur masalas vartotojo ugdymui (ekologiškas produktas) tik taktikos dalis toje ūkio pertvarkos strategijoje, t.y. pertvarkos variklis (kas buvo ypač ryšku europiniame kontekste 1993-1996 m.), žinoma, normalu, kad nepastebima - lietuviška konkurencija (smok žemiau juosmens ir neapsiriksi), ar pan.

Saulius Linui2009-03-22 15:05

Pavadinimas- labai svarbu. O problemų nesprendžia niekas- nei pavadinimai, nei ekologinės akcijos. Esmė yra problemų kūrime. Nereikia jų kurti. Taikomoji ekologija dabar tiesiog pernelyg populiari, tik niekam nedaeina, kad tikroji ekologija- tai žmogaus pasaulėžiūra, o ne baldų gamyba iš atsinaujinančių ūkių. Pasaulėžiūra diktuoja visas kitas gyvenimo sritis. Nėra tame jokio mokslo ir jokių technologijų. Jeigu jau kalbam apie pramonę, tai ekologija čia ne prie ko, nepainiokim savokų. Arba reikia sakyt tiesiai: tai taikomoji ekologija, naudojama tada, kai mums patogu. Oi, vertinu sąžiningus žmones, tik kad labai jau nedaug jų beliko…

Laimis Žmuida2009-03-22 17:50

Sauliau, parašyk apie taikomąją ekologiją straipsniuką paaiškinamąjį, kas tai yra.

Saulius Linui2009-03-22 18:42

Kas tai yra visi žino, ir tu žinai dar geriau už mane. Tai yra tas, kas dabar vadinama ekologija. Juk tikrąja ekologija, bent jau Europoj, niekas neužsiima ir nesidomi. Tai kam rašyt, sau?

Laimis Žmuida2009-03-22 19:37

Ne nu parašyk, tokį gerą terminą išradai, tai parašyk kuo skiriasi taikomoji, nuo tikrosios. Tikrai atsiras žmonių kam įdomu. Bent vienas jau yra, t.y. aš. :)

LinK2009-03-23 14:30

Ne, Almonai, Lietuvos bėdos yra visai kitos. Jūsų pastaba apie pradžiamokslius yra kompleksuota, arogantiška ir tuščia, ypač turint omeny apverktiną Lietuvos ekologinę "pažangą" per visus tuos metus ir iš-šeimos-ir-laisvalaikio-atimtas naktis.
o visa kita nerišlu (kaip ir dažna veikla Lietuvoje) ir sunkiai suprantama. aišku, aš sutinku, kad apie daug ką galima pasakyti, kaip Jūs sakote, "Lietuva viena pirmųjų Lietuvoje turi"… Lietuva labai daug ką nuveikia "viena pirmųjų Lietuvoje", tas tai tiesa.

LinK2009-03-23 15:40

Sauliau, ar nereiktu paciam siek tiek subrandinti dar savo "pozicija" pries kritikuojant kitus, nelabai turint argumentu? Kodel pirmiausia puoli nurasyti ir pazeminti, uzuot isvis ieskojes kokio nors konstruktyvaus pointo? As ir pats nesidomiu tais "atsinaujinanciais baldais", tuo metu tik atsakinejau zurnalistei kaip Ekodirbtuves, t.y. tam tikros kompetencijos vienetas. As suprantu, kad jei is taves interviu imtu Interjero zurnalas, galetum atsakyti "o kam jums tie namai? sedekit ant zemes ir kurenkit ugni, kaip tai dare lietuviu pagonys miskuose ir olose." Reikia suvokti, kokioje realybeje dabar yra pasaulis, kad ji galetum reformuoti ar evoliucinti. Tavo pozicija, kiek as ja supratau, tai su siaudu eiti pries traukini, - nors deretu tai ja ir siek tiek grabiau isreiksti.

Laimis Žmuida2009-03-23 17:31

Na nesipykit, nes sėdime toje pat valtyje. Išsakykit savo pozicijas draugiškai ir padėkite vienas kitam tobulėti. :)

Almonas2009-03-23 17:52

LinK-ui,
na paprasčiausiai nesusišnekėjome.
Aš visiškai neturėjau omenyje šio interviu - tiesiog pratęsiau mintį.
Deja, pirmas sakinys… matau ir suklaidino…
Tiek to.
Deja, tai pamoka man - mintis pratęsinėti gali su tuom, su kuriuo nemenką galą maišo druskos esi kartu suvalgęs.
Ir tai, kai tai daroma skubomis (kaip šiuo atveju) - visko pasitaiko…
Sėkmės Jums, viskas gerai.
O tempas mūsų (kalbu apie Lietuvą) iš tiesų yra neblogas.
Europa (o ten stažuotėse ypač iki 2000-ųjų buvau pastoviai, tad jų dinamiką nori nenori fiksavau) pradžioje, skirtingai nei mes judėjo vėžlio tempu ir tai tik visuomeninių org. pastangomis… na mums buvo lengviau ta prasme - mes akivaizdžiai matėme, kas ir kaip pas juos „nušlavė“ aplinką, dėl ko žmonės tapo priklausomi nuo šeimos gydytojų… jie juk tokios patirties dar neturėjo.
Normalu, juk paprastai visa esmė - pasiekti 1 proc. apimties… toliau jau ir vidutinybės…
Tad ten iki to 1 proc. tas lėtumas … o pastaruoju metu, žinoma, tempai kaip tokiai atvejai…
Tad kai jaunimas nuvažiuoja pvz. į Vokietiją ar Olandiją šiandien - suprantama…
Bet koks skirtumas su pvz. 1992 m…. va tuomet ir supranti, kad mūsų tempai…
Na atiprašau, kad vėl rašiau, nes apie kokį tai rišlumą, per vieną kitą akimirką, man būtų tik pasvajoti… žinoma, tokią prabangą sau leidžiu tik internete… bet ir ten, kur to sau neleidžiu ne visuomet gaunasi.
Sudie… gal kada nors čia dar ir užsuksiu.
Ir dar kartą Jums sėkmės.

LinK2009-03-24 20:58

nu gal ir as per karstai Almonui parasiau. bet, Laimi, as jokiu pykciu ir nenoriu, bet labai jau mazai zmoniu suvokia, kad sedi toj pacioj valty, o ir tie, kur sedi, nori ne plaukti, o teskenti vandeneli, ir dar i priesingas puses

Laimis Žmuida2009-03-24 23:00

Taip, daug mūsų susiskaldžiusių. Vien ekoblogų yra trys: gyventi sąmoningai, ekonaujienos ir ekoblogas. Turėtume tai sujungti, bet kažkaip nesigauna. :) O gal ir gerai, kad trys. Kas ten žino kaip geriau…

LinK2009-03-25 15:21

Blogu yra daug daugiau, ir tai - tik i gera. blogai, kad nera nieko kito (bendresnio ir kryptingesnio), taip pat ir organizaciju lygmeny. bet as manau, kad vakar sugalvojom plana :)

Laimis Žmuida2009-03-25 23:52

Nu nu, laukiam plano..

ina2009-04-09 21:29

na, kam tiek pozos… Is teksto ir atsakymu galima suprasti, jog autorius visiskai nesubrendes. Ekologijos savoka naudokite tik tuomet, kai patys isties suprasite jos reiksme…

Rašyti komentarą

Tavo komentaras