BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Mesti rūkyti – apie kalakutą, lazerį ir valią

Sakoma, kad mesti rūkyti yra visai paprasta: surūkei eilinę cigaretę ir numetei. Už valandėlės, tiesa, vėl pradėjai… Rašytojas Markas Tvenas juokavo, kad jis yra metęs rūkyti tūkstančius kartų. Verta ar neverta rūkyti - diskusijų beveik nebūna, rūkymo pliusų rasti sunku, o minusų - daugybė. Kieno neįtikina perspėjimai saugoti sveikatą, tuos slegia finansinis argumentas ar socialiniai nepatogumai, patiriamas diskomfortas, jei skrydis, koncertas, varžybos trunka ilgiau, nei organizmui įprasta pauzė tarp cigarečių.

Dauguma (apie 70 procentų) šiandien rūkančių suaugusių žmonių norėtų mesti rūkyti, jei tik galėtų, ir yra jau ne sykį bandę tą daryti.

Paprastai kiekvienas pirmiausia išbando mesti rūkyti staiga, tarsi kirste nukirsti, ir su žalingu potraukiu susitvarkyti savo valios pastangomis. Visi gi esame linkę tikėti, kad valios turime. Amerikoje toks metodas vadinamas “šaltuoju kalakutu”, nors vieningos nuomonės, iš kur kilo šis pavadinimas, nėra. Vieni sieja su tuo, kad metama rūkyti staiga, be išankstinio pasiruošimo, o Amerikoje mėgstama šalta kalakutiena taipogi gali būti vartojama iškart ir nereikalauja paruošimo. Kiti gi pabrėžia vieną nikotino abstinencijos požymį - šiurpstančią odą, kuri supanašėja su žąsies oda. (Bet jei būtų taip, metodas galbūt vadintųsi “šaltoji žąsis”?). Kaip ten bebuvę su pavadinimu, įveikti potraukį rūkyti savo valios pastangomis tikrai kai kuriems pavyksta - kartais tiesiog “nusprendžiau ir neberūkiau”, kartais padeda koks nors reikšmingas gyvenimo įvykis, žinia apie ligą, nėštumą ar anūko gimimą. Komplimentai ir sveikinimai tiesiog nusprendusiems ir neberūkantiems, deja, tai pavyksta ne visiems. Kiekvienas žino, kad rūkymas sukelia pripratimą, tačiau daugelis net neįsivaizduoja, koks jis yra stiprus, kol nepabando išsivaduoti.

Prie rūkymo priprantama dėl tabake esančio nikotino. Įpratintas prie reguliarių dozių organizmas maištauja jo nebegaudamas, todėl pasiryžus mesti rūkyti dažnai padeda pakeičiamoji nikotino terapija - kai nedidelės nikotino dozės organizmo alkiui numalšinti yra tiekiamos kitais būdais. Tai gali būti specialus pleistras, iš kurio nikotinas į kraują patenka prasiskverbęs per odą, kramtomoji guma ar pastilės. Šios priemonės naudojamos keletą savaičių ar mėnesių, pradedant nuo stipresnių ir palaipsniui mažinant nikotino dozę. Būtina laikytis gamintojo nurodymų dėl jų naudojimo, ir, kaip įprasta, “pasitarti su gydytoju ar vaistininku”.
Pakaitinės nikotino terapijos priemonės gali būti gana efektyvios, kai naudojamos pakankamai motyvuotai, tačiau jų sudėtyje yra tik nikotino ir, deja, nėra valios, o jos prireiks.

Kodėl organizmas taip geidžia nikotino, kodėl maištauja jo negavęs? Kaip ir bet kuri kita narkotinė medžiaga, nikotinas veikia smegenyse esančius receptorius, sukeldamas malonumo jausmą. Organizmas, pripratęs prie lengvai gaunamo pasitenkinimo, reikalauja dar ir daugiau, o jei negauna, šantažuoja irzlumu, dirglumu, prislėgta nuotaika, nemiga, prakaitavimu ir kt. Aukščiau minėta pakaitinė nikotino terapija - būdas išsiderėti pakenčiamos savijautos mainais už nedidelę nikotino dozę.

Gana sėkmingai mesti rūkyti gali padėti rytų holistinės medicinos priemonės - tam tikrų taškų, vadinamų meridianais, stimuliavimas. Pagal senovės rytiečių medicinos teoriją, energija žmogaus kūne teka tam tikrais meridianais, taigi veikiant kai kuriuos taškus daromas poveikis žmogaus organams ir funkcijoms. Veikiant taškus, susijusius su smegenų sritimis, laukiančiomis nikotino dozės, galima jas nuraminti, atkurti energijos pusiausvyrą, pašalinti įtampą ir nerimą, sukeltą abstinencijos ir tokiu būdu padėti organizmui atprasti nuo nikotino. Senovėje taškai būdavo stimuliuojami veikiant adatomis, dabar tam tikslui kartais pasitelkiamas lazeris. Kaip ir visais kitais atvejais, šiek tiek valios prireiks ir naudojantis šiuo metodu, tačiau jau yra atsiliepimų, kad lazerio terapija - lengviausias būdas mesti rūkyti.

Kalbant apie būdus kaip mesti rūkyti, neįmanoma nepaminėti garsiosios Allen Carr knygos, kurios poveikis tiesiog stebėtinas. Naudojamas psichoterapijos ir hipnozės metodas. Skaitytojas sutelkia dėmesį ne į priežastis, kodėl jis neturėtų rūkyti, kurios ir taip visiems žinomos. Skaitytojui padedama suprasti, iš kur kyla potraukis rūkyti, o tuomet lengviau jį įveikti. Būtinojo komponento - šiek tiek valios - reikės ir šiam metodui.

Gera žinia yra ta, kad su kiekvienu nesėkmingu bandymu mesti rūkyti įgyjama patirties, iš kurios galima pasimokyti sekantį kartą.

Sėkmės!

Patiko (0)

Rodyk draugams

Komentarai (1)

[...] Ekonaujienos Mesti rūkyti: apie kalakutą, lazerį ir valią [...]

[WORDPRESS HASHCASH] The comment’s server IP (216.151.210.20) doesn’t match the comment’s URL host IP (74.200.244.59) and so is spam.

Rašyti komentarą

Tavo komentaras