BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Europos Komisija: reikia visiškai drausti alkoholio reklamą

Balandžio 16 d. didžiausi alkoholio gamintojai kartu su Pasaulio reklamos federacija (World Federation of Advertising) pristatė Atsakingos rinkodaros paktą (The Responsible Marketing Pact), kuriame siūloma sustiprinti savireguliaciją. Atsakydamos į tai visuomenės interesą atstovaujančios organizacijos primena Europos ir nacionaliniams politikams, kad alkoholio kontrolės srityje šiuo metu kaip niekad reikalingi veiksmingesni ir griežtesni šio produkto reguliavimai bei ragina Europos Komisiją ir šalis nares, kuriant Europos Sąjungos Alkoholio strategiją 2013-2020 metams, neiti blogiausiu ir neefektyviausiu keliu.

Alkoholio pramonė vienijasi

„Negalime palikti tokio žalingo produkto kaip alkoholis gamintojams patiems nuspręsti kaip, kada ir kur produktas gali būti reklamuojamas ir pristatomas. Politikai turėtų ne gręžtis į savireguliavimo mechanizmus, bet griežtesnėmis įstatyminėmis priemonėmis asaugoti vartotojus. Šio pakto turinys - tai tiesiog senos neveiksmingos savireguliavimo priemonės naujoje pakuotėje. Tai ką šiandien stebime - dviejų galingų pramonės šakų formalus susivienijimas tam, kad būtų kovojama su išoriniu reguliavimu - ir tai kelia didžiulį nerimą “, - teigia Mariann Skar, Europos alkoholio politikos aljanso (Eurocare) generalinė sekretorė.

Savireguliacija - būdas vilkinti kontrolės įstatymų priėmimą

Alkoholio pramonei rinkodaros laisvė yra itin svarbi. Iškilus visiškam reklamos uždraudimo klausimui Lietuvoje, šalies aludariai iš karto pradėjo kurti susirūpinimo kupinas socialines reklamas apie alkoholio vartojimą. Taip siekiama parodyti, kad jie jaučiasi atsakingi už nesaikingo alkoholio vartojimo sukeliamas problemas ir yra pakankamai atsakingi, kad galėtų patys save reguliuoti.

Tiesa ta, kad kiekvieną vyriausybės siekį suvaržyti alkoholio pramonės rinkodarą visada pasitinka pasiūlymas griežtinti egzistuojančius savireguliacijos apribojimus. Ši strategija naudota Švedijoje, Olandijoje ir kitose šalyse. Visos nepriklausomos mokslinės studijos teigia, kad savireguliacija nėra veiksminga. Dar daugiau, augantis alkoholio vartojimas tarp Europos vaikų rodo, kad pramonės savireguliacija akivaizdžiai stabdo ir menkina įstatymų priėmėjų motyvaciją įdiegti realias alkoholio kontrolės priemones.

Pramonės pažadai nieko verti

Savireguliacija alkoholio rinkodaroje ir įspėjimai apie žalą sveikatai neseniai buvo nurodyti kaip svarbūs naujosios ES Alkoholio strategijos elementai. Tačiau savireguliavimu nebuvo pasiekta numatytų tikslų. Štai 2007 m. Jungtinės Karalystės vyriausybė išbandė savanorišką sveikatos įspėjimų etikečių programą. Tačiau pramonė nesilaikė taisyklių, kurias patys pasiūlė, ir tik 15 % jų naudojo etiketes.

Kreiptasi į Europos Komisiją

„Alkoholio pramonė turėjo ne vieną galimybę įrodyti, kad savireguliacija gali būti veiksminga, - teigia Andrea Lavesson, Active - sobriety, friendship and peace organizacijos prezidentė. - Tačiau pakanka įrodymų, kad savireguliacija nepadeda apsaugoti vaikų ir jaunimo”.

Europa tebėra daugiausiai alkoholio vartojanti pasaulio dalis ir alkoholio sukeliama žalą veiksmingai sumažinti pavyks veikiant ne vien nacionaliniame, bet ir ES lygmenyje.

Europos alkoholio politikos aljansas (Eurocare) kartu su 28 Europos ir nacionalinėmis organizacijomis kreipiasi į Europos komisiją priimti konkrečius ir įpareigojančius sprendimus, kurie naujoje ES Alkoholio strategijoje padėtų sumažinti alkoholio keliamą žalą. Šį kreipimąsi pasirašė ir Lietuvos Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija.

Naujausio tyrimo išvada: reikalingas visiskas alkoholio reklamos draudimas

Europos komisija balandžio 26 d pristatė mokslo tiriamojo projekto „Alkoholio marketingo monitoringas Europoje” (AMMIE) išvadas. Šio tyrimo, apibendrinusio duomenis apie alkoholio rinkodarą Europoje, išvada nedviprasmiška: tik visiškas alkoholio reklamos draudimas padėtų apsaugoti vaikus ir jaunuolius nuo žalingo alkoholio reklamos poveikio. Projektą, kurį vykdė mokslininkai iš Bulgarijos, Danijos, Vokietijos, Italijos ir Olandijos, bendradarbiaudami su John Hopkins Bloomberg Visuomenės sveikatos institutu (JAV), iš dalies finansavo Europos komisija, koordinavo Nyderlandų alkoholio politikos institutas (STAP).

Skaičiai šokiruojantys

Tyrimo metu, duomenys apie tai, kiek reklamų pamato nepilnamečiai, buvo gauti iš rinkodaros įmonių. Nurodoma, kad per 2 tyrimo mėnesius (2010 m. gegužės ir spalio mėn.) 5 dalyvaujančiose šalyse transliuotos 11122 alkoholio reklamos. Šokiruojantys tyrimo duomenys atskleidė, kad Bulgarijoje, Danijoje, Vokietijoje, Italijoje ir Olandijoje nepilnamečiai su alkoholio reklama televizijoje susiduria nuolatos: vienas nepilnametis vidutiniškai pamatė 44 alkoholio reklamas per 2 mėnesius, vien trijuose televizijos kanaluose. Šiame tyrime nebuvo vertinta, kiek reklamų vaikai ir jaunuoliai pamato kitur: internete, spaudoje, lauko reklamos stovuose, pardavimo vietose ir kavinėse ir kituose televizijos kanaluose, išgirsta per radiją, todėl jaunimas su alkoholio reklama galimai susiduria kelis kart dažniau.

Reklama nukreipta į jautriausius

AMMIE projekto duomenų analizė atskleidė, kad vaikai pamato neproporcingai daug alkoholio reklamos, todėl alkoholio reklamos santykinis poveikis vaikams didesnis nei suaugusiems: pavyzdžiui, Nyderlanduose net 27 proc. alkoholio reklamų matė 12-17 metų vaikai, nors jų skaičius bendroje gyventojų populiacijoje nėra toks didelis. Tuo tarpu ši amžiaus grupė, ne tik itin jautri reklamai, bet ir pradeda eksperimentuoti vartodami alkoholį.

Sprogo savireaguliacijos burbulas

AMMIE tyrimo išvada prieštarauja alkoholio pramonės propaguojamai, tačiau mokslu nepagrįstai nuomonei, kad nepilnamečius nuo reklamos poveikio gali pakankamai apsaugoti alkoholio pramonės įdiegti savireguliacijos mechanizmai.

Tyrime vertintas ir kai kurių alkoholio pramonės savireguliacijos taisyklių laikymasis. Nustatyta, kad pavyzdžiui, viena iš taisyklių, kad alkoholis neturėtų būti reklamuojamas žmonių grupėms, kuriose nepilnamečiai sudaro daugiau nei 30 proc. (Nyderlanduose 25 proc.) per 2 tyrimo mėnesius buvo pažeista 510 kartų. Daugiausiai pažeidimų nustatyta Danijoje (427 atvejai). Alkoholio pramonės savireguliacijos taisyklės yra tokios, kad praktiškai nesudaro sunkumų reklamuoti alkoholį visoms visuomenės grupėms, nes tik nedaugelyje grupių nepilnamečių santykinė dalis pasiekia trečdalį.

Daliniai reklamos apribojimai pramonės nejaudina

AMMIE tyrimas atkreipia dėmesį į tai, kad pramonė nesunkiai randa būdus kaip iš dalies apeiti dalinius reklamos apribojimus: tyrime pateikiamas Nyderlandų pavyzdys, kur uždraudus transliuoti reklamą dienos metu iki 21 val., alkoholio reklamų transliuojama tarp 21:00 iki 22:00 skaičius išaugo 3 kartus. Dauguma ypač vyresnių vaikų tokiu metu dar tebežiūri televizijos laidas ir pamato santykinai dar daugiau alkoholio reklamų.

AMMIE tyrimas dar kartą atkreipia dėmesį į tai, kad tinkamiausias būdas įgyvendinti Europos alkoholio strategijoje deklaruojamą tikslą - sumažinti jaunimo alkoholio vartojimą - tai visiškas alkoholio reklamos draudimas.

Patiko (0)

Rodyk draugams

Rašyti komentarą

Tavo komentaras