BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Eko mokykla džiunglėse


Kiekvieną rytą mano ketverių metų Oskaras nusiprausia, apsirengia, papusryčiauja, pasipurškia kokosų aliejumi nuo uodų ir kartu su manimi išeina į mokyklą, esančią vos už kelių šimtų metrų nuo mūsų bambukinio namo. Keliaujame vešlia augalija apaugusiu akmenimis grįstu taku. Visą kelią Oskaras dairosi ir ieško gėrybių savo klasės gamtos stalui: vabalų, sraigių, kokosų, įdomių akmenų, lapų ir kitokių vertingų artefaktų. Pakeliui prie mūsų prisijungia keletas klegančių pradinukų.

Simona Vaitkutė - šio straipsnio autorė, rengdama straipsnį pirmajam “Green’o” numeriui, sužinojo apie žaliąją mokyklą Bali saloje, Indonezijoje. Po dviejų mėnesių jos šeima apsigyveno Bali: vyras dirba mokytoju žaliojoje mokykloje, jie įsikūrė bambukiniame name mokyklos teritorijoje, o sūnus Oskaras yra šios mokyklos mokinys.

Įžengę į mokyklos teritoriją, pirmiausia patenkame į didelį daržą, kuriame auga vaismedžiai, baklažanai, pupelės, pomidorai ir čili pipirai. Už jo - šniokščianti upė ir įspūdingas bambukinis tiltas, vedantis į mokyklos pastatus. Čia kelioms minutėms sustojame ir akimis ieškome netoliese gyvenančio varano, kuris saulėtomis dienomis mėgsta ilsėtis ant didžiulių akmens luitų, riogsančių upės pakrantėje. Toliau takelis veda pro balietišką induizmo šventyklėlę ir kelis nedidelius ryžių laukus, kur vyresnių klasių mokiniai augina ryžius. Pastebime, kad jie paaugo. Jau praaugo Oskarą! Paskui akmeniniais laiptais užkopiame į kalniuką ir užsukam į nedidelį bambukinį namelį pasisveikinti su mokyklos daktaru bei pasižiūrėti, kaip gyvena jo spalvotos žuvytės! Daktaras Atingas primena daktarą Aiskaudą, nes turi daug draugų gyvūnų ir ilgą laiką dirbo džiunglėse. Turbūt todėl jis ir pasirinko šią mokyklą, kad ji jam primena džiungles. Už šio namuko yra nedideli bambukiniai varteliai, pro kuriuos patenkame į paruošiamosios klasės teritoriją, kur Oskaras mokosi žaisdamas su draugais.

Kiemeliui šešėlį suteikia palmės, bananmеdžiai ir papajos, o aplink smėlio dėžę auga vaikų pasodinti moliūgai, su šalia įsmeigtais žymekliais, nurodančiais vaikų vardus. Pats klasės pastatas (liežuvis neapsiverstų pavadinti jį kabinetu) yra beveik iš visų pusių atviras, žole dengtas įspūdingo paprastumo ir grožio bambukinis statinys su moline asla. Tad galima sakyti, kad vaikai visą laiką praleidžia lauke: net būdami po stogu jie jaučia, kai pučia vėjas, mato, kai pas juos užsuka drugeliai, skruzdės ar driežai. Viduje - didelė daiktais neapkrauta erdvė. Čia nėra ne tik sienų, bet ir plastikinių ar pliušinių žaislų. Vaikai žaidžia su vaizduotę lavinančiais paprastų formų žaislais iš natūralių medžiagų: medžio, audinio, akmens. Ypač mėgstama yra spalvingu audiniu atskirta virtuvėlė su visais reikalingais rakandais ir persirengimo kampelis, kur galima išsirinkti patinkantį kostiumą ir pasiversti, pavyzdžiui, tigru! Mažųjų mokinukų dienos mokykloje prabėga žaidžiant kūrybingus žaidimus, dainuojant, vaidinant mini spektakliuose ir klausant lėlių pasakojamų pasakų.

Net tualetai čia netradiciniai: jų turinys nenukeliauja į kanalizaciją, bet yra paverčiamas kompostu. Ant tualeto durų kabo šių dviejų sistemų schemos - 1) linijinė: augalas > maistas > atliekos > kanalizacija > tarša ir 2) ciklinė: augalas > maistas > atliekos > kompostas > trąša > augalas. Skirtumą, pasirodo, gali suprasti net keturmečiai.

Tarptautinė mokykla

Oskaras kol kas yra vienintelis lietuvis, kuris mokosi neseniai įsikūrusioje Žaliojoje mokykloje Balyje, Indonezijoje. Kol kas čia priimami vaikai nuo paruošiamosios iki devintos klasės, bet planuojama kasmet pridėti po dar vieną vyresniąją klasę. Mokyklos programa stipriai įtakota Rudolph’o Steiner’io holistinio švietimo filosofijos ir metodikos, tačiau ji nesivadina Waldorfo mokykla ir, skirtingai nuo Waldorfo mokyklų, ji turi tradicinę administracinę sistemą. Mokyklos tikslas yra suderinti Steinerio holistinį metodą su tradicine, griežtais akademiniais standartais garsėjančia Tarptautinio Bakalaureato programa, visa tai dar persmelkiant aplinkosauginiu sąmoningumu.

Nors mokykla yra tikrai tarptautinė (joje mokosi 122 moksleiviai iš 24 pasaulio šalių), joje labai aiškiai juntama Balio kultūros įtaka. Net 20 procentų mokinių yra gabūs vietiniai moksleiviai, kurie čia studijuoja nemokamai, pagal Žaliosios mokyklos stipendijų programą. Visi moksleiviai yra mokomi apie Balio religiją ir kultūrines tradicijas, mokykloje švenčiamos visos pagrindinės vietinės šventės, laikantis visų tradicinių papročių. Per menų programą moksleiviai susipažįsta su tradiciniais džiunglėse vietiniais muzikos instrumentais, vietinėmis dažančiomis žolėmis ir išmoksta daryti sudėtingus batikinius paveikslus. O per kiekvieną mėnulio pilnatį, specialioje mokyklos purvo arenoje vyksta Balyje pagarsėję „Mepantigan” (originalus balietiškas kovos menų, teatro, muzikos ir šokio mišinys) trupės pasirodymai, kuriuose dalyvauja ir Žaliosios mokyklos mokiniai.

Ekologinis aspektas

Mokyklos ekologiškumas akivaizdžiausiai atsiskleidžia mokyklos aplinkoje. Į akį krinta ne tik visur žaliuojantys medžiai, prie kiekvienos klasės pastato vešantys daržai, šalia stadiono besiganantys gyvuliai ir laisvai lakstančios vištos - mokyklos architektūra yra įspūdinga savo grožiu ir draugiškumu aplinkai. Jokios fotografijos negali pilnai perteikti didžiulių bambukinių pastatų elegancijos ir didybės. Bambukas yra viena ekologiškiausių statybinių medžiagų pasaulyje. Jis visiškai suyra gamtoje. Techniškai bambukas yra ne medis, o žolė. Jis vertinamas kaip itin greitai atsinaujinantis išteklius (medinio rąsto storio bambukas užauga per 5-7 metus, o jį nukirtus savaime išauga naujas), savyje „užrakinantis” didelius kiekius šiltnamio efektą sukeliančio anglies dvideginio.

Nors mokykla kol kas naudoja centralizuotai tiekiamą elektros energiją, ateityje planuojama įrengti mikro hidroelektrinę, instaliuoti saulės energijos baterijas ir visiškai atsiskirti nuo centralizuotos sistemos. Mažinant mokyklos ekologinį pėdsaką, svarbūs ir mokinių pietūs, kurie yra gaminami iš vietoje išaugintų daržovių ir vietinių ūkininkų tiekiamos mėsos.

Mokykla domina ekspertus

Akivaizdu, kad Žalioji mokykla turi didžiules galimybes tapti pavyzdžiu kitoms pasaulio mokykloms ir gali pakeisti nusistovėjusį požiūrį į švietimą. Šis potencialas yra plačiai pripažįstamas tarptautiniu mastu: mokykloje nuolat lankosi įvairių sričių pasauliniai ekspertai, mokyklos modelis pristatinėjamas tarptautinėse konferencijose, apie ją rašo žinomi laikraščiai ir žurnalai. Tačiau tuo pačiu, nereikėtų pamiršti, kad vis tik tai labai jaunas projektas, kuris dar nesurado savojo kelio. Nuo mokyklos vadovybės priklausys, kokius tikslus ir metodus tiems tikslams įgyvendinti pasirinks Žalioji mokykla, ir nuo jos darbuotojų bei mokinių priklausys, kaip mokyklai pasiseks juos išpildyti. Tai ir nulems, ar ši mokykla taps nauju šviesuliu švietimo horizonte, ar nugrims į praeitį kaip dar viena neišsipildžiusi galimybė.

Norėdami jus nuodugniau supažindinti su žaliąja mokykla ir jos aspiracijomis, kalbiname jos direktorių, Ronald Stones Obe, visame pasaulyje garsų švietimo specialistą, Anglijos karalienės įvertintą aukščiausiu ordinu ir titulu už nuopelnus švietimui.

Be nuostabaus aplinkai draugiško pastatų ir teritorijos dizaino, kuo dar „žalia” Žalioji mokykla?

Mokiniai čia mokosi įkvepiančiai nuostabiuose pastatuose, pastatytuose iš bambuko. Čia nėra sienų, nėra durų. Mes esame atviri gamtai ir aplinkai. Grįžtame prie pagrindų - esame nepriklausomi nuo oro kondicionierių, sunaudojame minimalius elektros energijos kiekius, rūšiuojame atliekas, kur tik įmanoma perdirbame ir pakartotinai panaudojame nebetinkamus išteklius. Tikimės, kad mokiniai iš mokyklos su savimi pasiims žalius įpročius, kurie liks visam gyvenimui. Be to, vienas iš pagrindinių mūsų mokymo programos ramsčių yra Žaliosios studijos (Green Studies).

Ar galėtumėte plačiau apibūdinti „Žaliųjų studijų” (Green Studies) programą, kuo ji skiriasi nuo pasaulyje populiarių „mokyklos daržo” programų?

Žaliosios studijos aprėpia daug daugiau nei daržininkystės programas. Tai specialiai mums sukurtas aplinkosauginio švietimo metodas, kuris progresuoja nuo gamtos studijų link ekologijos studijų, link darnaus vystymo studijų ir apima žemdirbystę, gyvulininkystę, permakultūrinį gyvenimo būdą bei bambuko panaudojimo ir dizaino technologijas.

Žaliosios mokyklos mokymo programa apjungia holistinį, patirtimi grindžiamą mokymąsi ir akademinį griežtumą. Kaip veikia ši struktūra? Kur susitinka šie skirtingi metodai?

Mūsų mokymo programa laikosi ant trijų ramsčių: pagrindinių akademinių dalykų (t.y., anglų kalba, matematika, mokslas), žaliųjų studijų ir menų. Anglų kalba, matematika ir mokslas mokomi pagal standartizuotą Kembridžo mokymo programą tarptautinėms pradinėms ir vidurinėms mokykloms. Kur tik įmanoma, mes naudojame praktinius mokymosi metodus. „Mokymasis iš patirties” mums nėra tik dar viena etiketė, tai - mūsų pasaulėžiūra. Mes visi žinome, kad išbandydami kažką praktiškai, išmokstame daugiau nei iš teorijos. Tačiau švietimo sistema yra užstrigusi vadovėlinėje sistemoje, argi ne? Juk taip. Taigi mes stengiamės išsilaisvinti iš šios sistemos ir kiek galima daugiau remtis mokymusi iš patirties. Kinų patarlė teisingai pastebi: „Aš išgirstu ir pamirštu, aš stebiu ir prisimenu, aš išbandau ir suprantu”. Holistinis požiūris reiškia, kad mes siekiame išugdyti visapusiškai išsilavinusius jaunus žmones, kurie nėra apriboti vien akademinių žinių, bet sugeba mėgautis menu bei sportu ir nuoširdžiai rūpinasi pasaulio darnumu, aplinka ir socialinėmis problemomis. Štai čia ir susitinka šie skirtingi metodai.

Prie pabaigos artėja dar tik antrieji mokyklos akademiniai metai. Kokia yra jūsų Žaliosios mokyklos vizija? Kokia ši mokykla bus po dešimties metų, 2020-aisiais? Kokiais kriterijais Žalioji mokykla remsis vertindama savo absolventų pasiekimus?

Žaliojoje mokykloje mes stengiamės ugdyti ne tik aplinkosaugos, bet ir kitų sričių pasaulinius lyderius. Viliuosi, kad absolventai iš čia išsineš svarbius įpročius, kuriuos jie išlaikys visą likusįjį gyvenimą, ir kad jie bus įtakingi įkvėpėjai, naudojantys įgytus lyderystės įgūdžius pozityviems socialiniams pokyčiams. Taip pat tikimės, kad jie sieks aukščiausių vietų universitetuose.

Kalbant apie Žaliosios mokyklos ateitį, kitas skyrius vis dar yra tuščias lapas. Įkūrėjų vizijoje Žalioji mokykla įsivaizduojama kaip tarptautinė mokykla, pritraukianti tradicinę tokių mokyklų klientūrą: šalyje nuolat gyvenančių ar kuriam laikui atvykusių užsieniečių vaikus. Tačiau, mano nuomone, dabar aiškėja, kad mums labiau tinkamas kitas kelias. Manau, kad ateityje Žalioji mokykla bus tokia, apie kurią tėvai sakys: „Gal nusiųskime tave metams ar dvejiems į Žaliąją mokyklą, kad ir tu galėtum tai patirti”, ir tai galėtų įvykti vyresnėse klasėse, prieš universitetą. Šiais laikais geri universitetai, bent jau vakaruose, nebesirenka studentų vien tik pagal pažymius, - turi turėti kažką daugiau. Ypač Oksfordo ir Kembridžo universitetai - jie ieško studentų, kurie su savimi atsineša kažką originalaus ir skirtingo. Ir, žinote, turbūt sunku būtų rasti kažką labiau skirtingo nuo tradicinės mokyklos nei Žalioji mokykla. Aš vadovavau trims tarptautinėms mokykloms pietryčių Azijoje ir „perkūriau” save iš naujo, kad ateičiau čia. Aš tikiu, kad čia yra švietimo ateitis.

Kaip manote, ar Žaliosios mokyklos modelis gali būti atkartotas kitose pasaulio vietose?

Kai pristatinėju mūsų aplinkosauginio švietimo modelį tarptautinėse konferencijose, mano tikslas yra ne propaguoti naujų bambuko mokyklų statybas, bet išjudinti žmonių mąstymą apie švietimą, paskatinti juos mąstyti apie tai, kuo jie gali prisidėti keičiant padėtį švietime. Tradicinis švietimas jau nebeveiksmingas. Žalioji mokykla yra tarp pionierių, savo pavyzdžiu lemiančiu pokyčius. Be abejo, mūsų tikslas yra sukurti šio modelio adaptacijas - arba padėti kitiems tai padaryti - tiek Indonezijoje, tiek pasaulyje.

Kalbino Simona Vaitkutė

Šis straipsnis yra perspausdintas iš žurnalo “Green’as” Nr. 3.

Patiko (0)

Rodyk draugams

Komentarai (3)

Vaidas2010-08-23 14:48

Sveiki,
labai idomus straipsnis, kaip butu galima susisiekti su autore?
Aciu!

Bernadeta2011-03-09 19:25

Fantastika! Suzavejo sitos mokyklos koncepsija!…Mano dukra desimtmete, bet jos imlumas, kurybingumas ir mastymas pralenkia mus, suaugusiuosius. Svajoju, kad tokioje mokykloje tektu nors keleta metu pasimokyti ir galbut ne salyse, kur auga bambukas, bet net Lietuvoje.

[...] labai norėjosi bent trupinio asmeninės patyrusiųjų nuomonės - nes patys džiunglėse įsikūrusioje mokykloje apsilankėme kaip eiliniai smalsautojai, ir aš [...]

[WORDPRESS HASHCASH] The comment’s server IP (66.155.8.116) doesn’t match the comment’s URL host IP (192.0.80.250) and so is spam.

Rašyti komentarą

Tavo komentaras